Skip to content

比較文化研究 No.93

2010年 関東支部発行

目次

  • 伊藤豊. 歴史叙述におけるフェノロサの方法―『エポックス』と『漢字考』をつなぐもの―. 1-12.
  • 古賀元章. T. S. エリオットの哲学的・宗教的な思考とシャーロット・シャンプ・エリオット. 13-28.
  • 佐藤和博. Alexander’s Bridgeの主人公のモデルについて. 29-38.
  • 林裕二. The Remains of the Dayの呼び掛け語. 39-50.
  • 幣旗佐江子. 磯良の怨霊化と鬼化について―『雨月物語』「吉備津の釜」より―. 51-60.
  • 木戸美幸. 異文化を超えたジェンダー表象―大学セミナーでの学び・アメリカ映画で女性の生き方を考える―. 61-74.
  • 大塚良一. コロニー政策におけるパラダイムの背景—国立コロニーと地方コロニーの設立経緯の比較から—. 75-88.
  • 河島基弘. 反捕鯨と文化帝国主義. 89-98.
  • 佐藤正晴. 戦後日本における「料理番組」-1950年代の『奥様手帖』を中心に-. 99-112.
  • 伊藤順子. タイヤル(泰雅)族の朗唱について. 113-120.
  • 澤智恵. 和辻哲郎の記紀解釈[i]―人格神と不定の神をめぐって―. 121-132.
  • 大村梓. ポール・モーランと横光利一―Champions du Mondeと『上海』における新しい女をめぐって―. 133-140.
  • 阿拉塔. 少数民族教育政策、そして少数民族教育者の境遇—中国・内モンゴル自治区に着目して—. 141-150.
  • R.M.Sandhya Priyadarshani. 日本語とシンハラ語の授受表現の対照比較(II)—文産出テストにおけるシンハラ人学習者の誤用文に着目して. 151-158.
  • 韓韡. ゆう子がなぜ安藝治と別れることを諦めたのか―田村俊子の「生血」を再考. 159-170.
  • 張瑜. 日中両言語における自他対応と“責任遡求”. 171-186.
  • 馬新媛. 中国の音楽を活用した道徳授業における国家意識の形成に関する研究. 187-196.
  • 方小贇. 日本語と中国語における「心」の比較―意味拡張、概念メタファーの観点から―. 197-208.
  • 濱田敏博. 数理と知の主体の乖離. 209-216.

Table of Contents

  • Yutaka Ito. Fenollosa’s Method for Writing History:The Unexplored Connection between The Epochs and The Chinese Written Character. 1-12.
  • Motoaki Koga. T. S. Eliot’s Philosophical and Religious Thinking and Charlotte Champe Eliot. 13-28.
  • Kazuhiro Sato The Model of Bartley Alexander in Alexander’s Bridge. 29-38.
  • Yuji Hayashi. Vocatives in the Remains of the Day. 39-50.
  • Saeko Heihata. Isora’s revegefui-spirit and demonization–from “Kibitunokama” and “Ugetumonogatari”. 51-60.
  • Miyuki Kido. Gender Biases Understood by Japanese Students When Studying American Films. 61-74.
  • Ryoichi Otsuka. Background of a Paradigm in the Colony Policy–Comparing the Establishment of National Colonies and that of Local Colonies. 75-88.
  • Motohiro Kawashima. Anti-Whaling and Cultural Imperialism. 89-98.
  • Masaharu Sato. Cooking program”of the 1950’s in Japan in postwar days; in mainly analyzed in the text for “Okusama Techou”. 99-112.
  • Junko Ito. A Study of the Oral culture (Rosho) in the Atayal Tribe. 113-120.
  • Chie Sawa. Tetsuro Watsuji’s interpretations of the Kojiki and Nihon Shoki–Personal Deities and Anonymous Deities. 121-132.
  • Azusa Omura. Paul Morand and Yokomitsu Riichi–New Women in Champions du Monde and Shanghai. 133-140.
  • Alata. Minority Education Policy and Teacher of Minority Education’s Circumstance-Focusing on Inner Mongolia of China-. 141-150.
  • R.M.Sandhya Priyadarshani. A Contrastive Analysis of Giving and Receiving Verbs between Japanese and Sinhala (II) Focusing on the Sinhala Japanese Learners’ Error through the Sentence Production Test. 151-158.
  • Han Wei. Why Yuko Gives Up Leaving Akichi–Further Study of Tamura Toshiko’s Ikichi. 159-170.
  • Yu Zhang. A study of the Correspondence ofIintransitive Verb and Transitive Verb between Japanese and Chinese from the View-point of “Responsibility Searching”. 171-186.
  • Ma XinYuan. A Study of Building up of National Consciousness in Chinese Moral Class Making Use of Music. 187-196.
  • Xiaoyun Fang. A Comparative Study of Japanese “kokoro” and Chinese “xin”: From the Viewpoint of Semantic Extension and Conceptual Metaphor. 197-208.
  • Toshihiro Hamada. Estrangement of Mathematical Principle and the Subject of Wisdom. 209-216.