Skip to content

比較文化研究 No.94

2010年 中国・四国支部発行

目次

  • 高瀬 文広. 高等学校学習指導要領案』の中身と学校現場での様々な反応予測について. 1-4.
  • 片 茂鎮. 日本語教育における目標言語(原語)授業の導入時期について. 5-8.
  • 三浦 幸子. 「外国語教育における目標言語の使用」 ―中高英語教員養成という視点からの報告と提案―. 9-12.
  • 落合 由治. 新聞記事におけるビジュアル要素のテクスト機能―日本語教育への応用を視野に―. 13-26.
  • 阿 拉 塔. 日本語学習者のアスペクト形式「テイル」の習得─副詞との関係を中心に─. 27-34.
  • 岩松 文代. 日本の割り箸文化の成立構造と現代的解釈―日中の割り箸文化の比較考察を加えて―. 35-56.
  • 小笠原麻衣子. Corrective Feedback provided by Non-native English Speaking Japanese Teachers in Content-Based Instruction. 57-66.
  • 曹 娜. 日中対訳文学作品から中国人学習者における受身形の困難点を探る―連体修飾節に出現する受身形を中心に―. 67-78.
  • 川西 孝男. バイロイトのドイツ・ロマン主義に関する研究―ジャン・パウルの世界から―. 79-94.
  • 神田 一敏. 徒然草と筑後地方における田舎ことは. 95-100.
  • 小林 由紀. 大江健三郎『水死』論―『こころ』の「教育」とその「方向性」の視座から―. 101-112.
  • 佐田 亜紀. 地方でつくられた「天神縁起」に描かれた絵. 113-120.
  • 佐藤紀美子. ディベートの総括における日本語上級話者の発話の特徴. 121-136.
  • R.M.Sandhya Priyadarshani. JFLシンハラ語話者の学習者の授受表現の習得―文法テストにおける学習者の誤用文に着目して―. 137-144.
  • 施 信余・江 雯薫. 台湾の大学における日本語作文指導に関する一考察―淡江大学の実態調査を中心に―. 145-156.
  • 篠田 裕. 怪談の構造―ジョークとの比較において―(前):パンチラインの機能. 157-168.
  • 許 莉芬.台湾における外国人妻の社会的適応の状況について―夜間小学校での学習を通して―. 169-186.
  • 銭 清. 日中「商売」に関する諺に見る比喩表現.187-196.
  • 曽 秋桂. 異文化接触による物語変容―『白蛇伝』から『崖の上のポニョ』へ―. 197-212.
  • 薗田 浩一. Sally MorganのMy Placeと永続的なアボリジナル問題. 213- 222.
  • 高倉 美幸. ルース・ベネディクトの文化理論―文化概念と文化形態論・統合論を中心として―. 223-232.
  • 髙橋 栄作. 日本人EFL大学生による英単語の綴り間違いについての考察. 233-238.
  • 竹島 博之. 戦間期ドイツにおける「失われた世代」のナショナリズム―E・ユンガーの議論を中心に―. 239-250.
  • 塚本 美穂. バービー人形史におけるマルチカルチャリズムと人種問題. 251-260.
  • 轟木 靖子・山下 直子. 終助詞の音調と意味の対応について―中国語母語話者と韓国語母語話者を中心に―. 261-276.
  • 野口 司. 歴史・文化の文脈から見たフンデルトヴァッサーの建築作品. 277-292.
  • 林 裕二. 映画The Remains of the Dayのシナリオ研究―メディア変換―. 293-304.
  • 藤浦 五月. 3人会話におけるアイデンティティの交渉. 305-312.
  • 藤田 淳一. The Effects of Teaching English Phonetics to Dental Practitioners. 313-320.
  • 幣旗佐江子. 真女子像を求めて―『雨月物語』「蛇性の婬」より―. 321-330.
  • ポドリヤク・ナタリヤ. 学習教育と福祉体験を組み合わせた交流教育の効果―交流教育のフイールドワークを通して―. 331-340.
  • 松本 秀輔. 「として」と「に」の交替について. 341-350.
  • 八尋 春海. 阿蘇地域における着地型観光と阿蘇地域振興デザインセンターの活動について. 351-358.
  • 山下 明昭. 第二言語習得支援―応用認知言語学からのアプローチ―. 359-366.
  • 王 娟. 辞書から見た接尾辞「的」の変遷(I)―新出語基部分に関する考察―. 367-381.

Table of Contents

  • Humihiro TAKASE. Prediction of responses from teachers and schools to “High School New Course of Study” 1-4.
  • Mu-jin PYON. On innovation of the goal language in the Japanese class. 5-8.
  • Sachiko MIURA. “Prospective Japanese English Teachers’ Perceptions of Using L2 in High School Instruction and Challenges in Training NonnativeEnglish-Speaking Teachers”. 9-12.
  • Yuji OCHIAI. Textual Functions of Visual Elements on the Newspaper Article ― From the View Point of Applicability to Japanese-Language Education ―. 13-26.
  • ALATA. Acquisition of -teiru by L2 learners of Japanese ― focusing on relations with the adverb ―. 27-34.
  • Fumiyo IWAMATSU. Historical Underpinnings and Contemporary Significance of the Japanese Half-split Chopsticks Culture ― With Consideration of its Relationship to the Chinese Half-split Chopsticks Culture ―. 35-56.
  • Maiko OGASAWARA. Corrective Feedback provided by Non-native English Speaking Japanese Teachers in Content-Based Instruction. 57-66.
  • Na CAO. Exploring the difficulties in learning Japanese passives from(Japanese-Chinese) translated literary works:Focus on passives in relative clauses. 67-78.
  • Takao KAWANISHI. Viewpoint to the great root of German Romanticism from Bayreuth ― Ideal World on Jean Paul, and Land in Bayreuth ―. 79-94.
  • Kazutosi KANDA. The words and idioms of Turezuregusa and those of Chikugo area in Fukuoka. 95-100.
  • Yuki KOBAYASHI. “Suishi or Drowning” Written By Kenzaburo Oe From the viewpoint of its ‘Direction’ and ‘Education’ in the novel, “Kokoro”. 101-112.
  • Aki SADA. The Picture of The Story of Tenjin-Engi Made in the Province. 113-120.
  • Kimiko SATO. Characteristics of the Summery Speech in Debate By Advanced Learners of Japanese. 121-136.
  • R.M.Sandhya Priyadarshani. The acquisition of giving and receiving verbs of JFL Sinhala learners Focusing on the Sinhala Japanese Learners` Error through the multiple‐choice questionnaire. 137-144.
  • SHIH, Hsin-yu and CHIANG, Wen-shun. A study of Japanese Composition Guidance at University in Taiwan: based on the investigation of actual conditions in Tamkang university. 145-156.
  • Yutaka SHINODA. The Structure of a Weird Tale ― In Comparison with That of a Joke ―  (I): The Function of the Punch Line. 157-168.
  • Li Fen HSU.About the Adaptation of Foreign Brides to Social Life in Taiwan ― Through the learning in the night elementary schoo ―. 169-186.
  • Sei SENN. Contrastive Study of Metaphors in Proverbs related to Business in Japanese and Chinese.187-196.
  • Tseng Chiu Kuei. Transformation of Story by Contact of the Different Cultures ― From ‘Hakujyaden’ to ‘Head of a cliff’s Ponyo’ ―. 197-212.
  • Hirokazu SONODA. Sally Morgan’s My Place and Enduring Aboriginal Problems. 213- 222.
  • Miyuki TAKAKURA. Ruth Benedict’s Theory of Culture ― The Concept of Culture and the Theory of Configurations of Culture ―. 223-232.
  • Eisaku TAKAHASHI. A Study of Misspellings Produced by Japanese EFL Students. 233-238.
  • Hiroyuki TAKESHIMA. Ernst Junger and the Nationalism of the “Lost Generation” in Interwar Germany. 239-250.
  • Miho TSUKAMOTO. Multiculturalism and Racial Issues in Barbie Doll. 251-260.
  • Yasuko TODOROKI and Naoko YAMASHITA. How do foreign students understand the tones of sentence final particles in Japanese? ― in case of Chinese and Korean native speakers ―. 261-276.
  • Tsukasa NOGUCHI. Hundertwasser’s Architectural Works Looking through the Context of the History and Culture. 277-292.
  • Yuji HAYASHI. Studying the screenplay of The Remains of the Day ―Media Transfer―. 293-304.
  • Satsuki FUJIURA. The Negotiation of Identity in Three-party Conversations. 305-312.
  • Junichi FUJITA. The Effects of Teaching English Phonetics to Dental Practitioners. 313-320.
  • Saeko HEIHATA. In Search of the Image of Manago in “Jaseinoin” in The Tale Of Ugetsu. 321-330.
  • Podolyak Nataliya and Shimazaki Syouhei. Effect of the interchange education that combined a welfare experience with understanding education. 331-340.
  • Shusuke MATSUMOTO. A Study of alternation between “toshite” and “ni”. 341-350.
  • Harumi YAHIRO. The Work of ASO Design Center Facing the Changing Situations in the Aso Area. 351-358.
  • Toshiaki YAMASHITA. Second language acquisition support Approach from cognitive linguistics. 359-366.
  • Wang Juan. Functional and Semantic Changes of the Suffix “-teki” treated in the Dictionaries (PartI). 367-381.