Skip to content

比較文化研究 No.104

2012年中国・四国支部発行(NO.104)

目次

  • 落合 由治.戦時期『台湾日日新報』の新聞広告における表現構成の分析 : 視覚性と言語性の視点から
  • 曽 秋桂.台湾における村上春樹ワールド(MURAKAMI WORLDS) : 消費文化、研究現状、若者の意識調査から
  • 磯部 佳宏.「いただく」をめぐる表現
  • 黄 如萍.三島由紀夫「博覧会」論 : 「檸檬」の受容に触れつつ
  • 許 莉芬.台湾における外国籍女性配偶者を取り巻く社会環境 : 台湾の新聞記事を通して
  • 原田 寛子.タニス・リーの「白雪姫」 : 変容する女性像
  • 髙橋 栄作.日本人英語学習者の文頭接続詞の使用について
  • 三原 穂 .虚構と事実の分岐点 : ジェイムズ・マクファーソンとエヴァン・エヴァンズの古詩編集
  • 杉尾(高倉) 美幸.R・ベネディクトによる文化の定義 : 文化の二義性をめぐって
  • 高橋 みどり.ジェイン・ウェストの戦略 : A Gossip’s Story and a Legendary Taleを中心に
  • 丁 琳.「丁寧化百分率」から見る接続助詞「が」「けど」類の丁寧さと従属度
  • Masato TORIKAI.Concealment and Revelation of Nature as Phusis : Hardy’s Art of Fiction and the Question of Being
  • 塚本 美穂.日本の弁当文化における多様性とデコ弁とキャラ弁の登場
  • 董 莊敬.台湾技術学院・科技大学応用日本語学科におけるカリキュラムの有効性
  • 平井 克尚.イディッシュ期のエドガー・G・ウルマー『シンギング・ブラックスミス』(1938) : ユダヤ的伝統と合衆国的成功とのあいだに
  • 上島 智史.近世倭館の空間構造とその変容 : 地籍図による分析を中心に
  • 三好 崇弘.アフリカの組織開発への心理面からのアプローチの一考察 : ザンビアの農業普及員への心理的調査から
  • 戸田 由美子, 坂本 雅代, 奥村 訓代.インドネシア共和国と日本の医療・看護基礎教育の比較
  • 戸田 由美子, 坂本 雅代, 奥村 訓代.インドネシア共和国4年制看護系大学2校におけるカリキュラムの比較
  • 坂本 雅代, 戸田 由美子, 奥村 訓代.外国人看護師導入に関する医学中央雑誌掲載論文の内容分析
  • 道合 裕基.三島霜川「解剖室」における「内」と「外」
  • 高野 吾朗 .戦場と日常を結ぶ接点を映し続けて : “ヴェトナム戦争詩人”Bruce Weiglを考察する
  • 武富 利亜.カズオ・イシグロにおける記憶を持つことの意味 : “Childhood bubble”という比喩をめぐって
  • 藤田 昌志.石川啄木の日本論・対外論
  • 橋本 智江, 髙山 直子.高齢者介護の人材教育 : ドイツと日本の比較研究
  • 山下 明昭.国語教育と英語教育を結ぶ : 言語教育の充実を図る比較言語・文化活動

Table of Contents

  • Yuji OCHIAI. An Analysis of Expressional Composition in Newspaper Advertisements of the War Term “Taiwan Nichinichi Shinpo” : From the Viewpoint of Visibility and Verbality
  • Chiu-kuei TSENG. Some Haruki Murakami worlds (MURAKAMI WORLDS) in Taiwan : From a consumption culture, research conditions and a reading opinion poll among students
  • Yoshihiro ISOBE. Expressions used with the word “itadaku”
  • Huang Ju-Ping. A Discourse on “Hakurankai” of Mishima Yukio : The Influence of “Lemon”
  • Li Fen HSU. The Social Environment of Taiwan Foreign Woman : Through a Taiwanese newspaper article
  • Hiroko HARADA. Reexamining the Female Archetypes in Tanith Lee’s “Red as Blood”
  • Eisaku TAKAHASHI. On Usages of Sentence-Initial Conjunctions by Japanese EFL Learners
  • Minoru MIHARA. A Watershed between Fiction and Truth : James Macpherson’s and Evan Evans’s Editions ofAncient Poetry
  • Miyuki SUGIO(TAKAKURA). Ruth Benedict’s Definition of Culture : The Duality of Culture
  • Midori TAKAHASHI. Jane West’s Strategies : Focusing on A Gossip’s Story and a Legendary Tale
  • Ding Lin. Politeness and subordination of conjunctive particle “ga” and “kedo” from a perspective of “Polite Speech Percentage”
  • Masato TORIKAI. Concealment and Revelation of Nature as Phusis : Hardy’s Art of Fiction and the Question of Being
  • Miho TSUKAMOTO. Diversity of Japanese Bento : Dekoben and Charaben
  • Chung-ching. Tung. Curriculum Effectiveness of the Department of Applied Japanese of Technology Colleges and Universities
  • Katsunao HIRAI. Edgar G.Ulmer in the yiddish period, The Singing Blacksmith (1938) : between the yiddish tradition and the success of the culture in U.S.A
  • Satoshi UESHIMA. The Landscape of Wekwan and Its Change in early modern : Analyzing the cadastral maps
  • Takahiro MIYOSHI. A Psychological Approach to Technical Cooperation in Organizational Development in Africa : Based on a Survey of Psychological Aspects of Agricultural Extension Officers in Zambia
  • Yumiko TODA. Masayo SAKAMOTO. Kuniyo OKUMURA. Comparison of Basic Medical and Nursing Education between Republic of Indonesia and Japan
  • Yumiko TODA. Masayo SAKAMOTO. Kuniyo OKUMURA.A Comparison of the Curricula of Two Four-Year System Nursing Universities in Indonesia
  • Masayo SAKAMOTO. Yumiko TODA. Kuniyo OKUMURA. Context Analysis of Issues in Medical Papers Relating to Qualification of Foreign Nurses in Japan
  • Hironori DOAI. “Inside” And “Outside” Of Mishima Sousen’s “Dissection Room”
  • Goro TAKANO. Pursuing an Invisible Crossroads of Battlefields and Everyday Lives : An Analysis of the “Vietnam-War Poet” Bruce Weigl’s Inner World
  • Ria TAKETOMI. The meaning of having memories for Kazuo Ishiguro : Regarding the metaphor of a “childhood bubble”
  • FUJITA Masashi. ISHIKAWA Takuboku’s Perspectives on JAPAN and East Asia
  • Tomoe HASHIMOTO. Naoko TAKAYAMA. Education of Care Workers for Elderly People : A Comparative Study of Germany and Japan
  • Toshiaki YAMASHITA. Japanese language education and English education are connected : In order to plan substantial language education of a language and English, introduction of comparison language activities and comparative sentenceeized activities is proposed