Skip to content

比較文化研究 No.90

2010年 東北支部発行

目次

  • 小林恒夫. 晶子かるた、牧水かるた、啄木かるた、および百人一首の統計解析による比較. 1-6.
  • 林彦伶. 中国語訳で付帯状態を表す加訳が行われる接続節「~て」の一考察. 7-16.
  • 羊又夫. 煎茶についての変遷. 17-27.
  • 朴順伊. 「孝」思想と儒教文化―日韓比較の視点から―. 29-40.
  • 川西孝男. 新時代のバイロイト祝祭とその展望―「ニュルンベルクのマイスタージンガー」上演史を中心に―. 41-50.
  • パク・クーニョン, 飯田清志. 日本と韓国の対立軸上に築かれる文化交差の研究 (その1)―文化交差の構図―. 51-59.
  • 高橋強. 小学校英語活動: 異文化コーディネーター育成の観点から. 61-70.
  • 阿拉塔. 中国・内モンゴル自治区における民族教育. 71-81.
  • 山口(月田)美和. 「楽記」の「和」とシェイクスピア作品のハルモニア―音楽の美について. 83-91.

Table of Contents

  • Tsuneo KOBAYASHI. Comparison between Karuta (Playing Cards) of Akiko, Bokusui, Takuboku, and Hyakunin Isshu (Single Songs of a Hundred Poets) using Statistical Analysis. 1-6.
  • Yenling LIN. An Analysis of Japanese “TE” Clauses Translated into Mandarin with Additions Representing Attendant Circumstances. 7-16.
  • YANG Youfu. Change about Sencha. 17-27.
  • Soon Yi PARK. The Thought of “ko” and the Confucianism Culture From a Perspective of Japan and Korea. 29-40.
  • Takao KAWANISHI. A Perspective of the New Era of Bayreuther Festspiele —From a Historical Viewpoint of Dramaturgic Performance Given in “Die Meistersinger von Nürnberg”—. 41-50.
  • Keunyoung PAK, Kiyoshi IIDA. A Study on the Cultural Crossing Built on the Axis of Confrontation between Japan and Korea (Part 1): The Composition of Cultural Crossing. 51-59.
  • Tsuyoshi TAKAHASHI. Elementary School English Activity: From the Point of Nurturing Multicultural Coordinator. 61-70.
  • ALATA. Ethnic Education in Inner Mongolia of China. 71-81.
  • Miwa Tsukita YAMAGUCHI. “Wa” in ” Gakki” and “Harmonia” in the Works of Shakespeare —About the Beauty of Music. 83-91.