Skip to content

比較文化研究 No.49

2000年 九州支部発行

目次

  • 峯石緑. ヴィゴツキー研究の動向とその現代的意義の考察―英語教育研究の観点から―. 1-7.
  • 日高三郎・池田豊子・知念正剛. イリノイ大学医学部における”医学教育と文学”: “Body Electric”掲載の作品について. 9-18.
  • 高島葉子. ロレンスとゴーギャンのケルト―コーンウォールとブルターニュ―. 19-29.
  • Robert W. NORRIS. Civilian Public Service Conscientious Objectors in World War Ⅱ. 31-41.
  • 青木隆徳. アメリカのプライベートクラブにおける差別問題. 43-49.
  • 潘兆祥. 諺から見た日本・台湾における魚肉文化と肉食文化. 51-60.
  • 橋本満弘. 三木 清のレトリックとコミュニケイション. 61-68.
  • 北村賢介. 敗北者としての英雄像―オイディプース王と倭建命―. 69-78.
  • 前田昭彦. 「から」と「ので」の主観と客観. 79-89.
  • 中谷安男. 米国抑留問題にみる日系人のアイデンティティ: 映画 Come See the Paradise と小説 Farewell to Manzanar の比較. 91-100.
  • 松藤英恵. 1563年4月17日付、横瀬浦発、イルマン・ジョアン・フェルナンデズ書簡中の《representaҫoĕs…cŏ figuras》の解釈を巡る問題―イエズス会演劇の展開・ルネサンス演劇としての歌舞伎(3)―. 101-109.
  • Mutsuko YOKOTA. Seken and the Japanese American: A Higher Standard of Ethnicity ―Inspired by Booklets and Leaflets for the Early Japanese Immigrant―. 111-123.
  • 洪潔清. 『高瀬舟』小論―知足への理解―. 125-131.
  • Yuichi YAMASAKI. The Recognition of Overt Errors in Intercultural Communication and Its Implications for Negative Interlingual Transfer. 133-150.

Table of Contents

  • Midori MINEISHI. Vygotsky’s Learning Theory Revisited: Implications for Current EFL Classrooms. 1-7.
  • Saburo HIDAKA, Toyoko IKEDA, Masatake Chinen. “Medical Education and Literature” in the University of Illinois College of Medicine: The Works in the “BODY ELECTRIC”. 9-18.
  • Yoko TAKASHIMA. Primitivist Celticism: A Comparative Study of Lawrence and Gauguin. 19-29.
  • Robert W. NORRIS. Civilian Public Service Conscientious Objectors in World War II. 31-41.
  • Takanori AOKI. Discrimination in Private Clubs in America. 43-49.
  • Pan Chao HSIANG. A Study of Fish-Eating and Meat-Eating Culture in Japan and Taiwan through Proverbs. 51-60.
  • Mitsuhiro HASHIMOTO. Kiyoshi MIKI’s Rhetoric and Communication. 61-68.
  • Kensuke KITAMURA. The Concept of the “Hero as Loser”: Oedipus the King and Yamato Takeru. 69-78.
  • Akihiko MAEDA. The Subjectivity and the Objectivity of KARA and NODE. 79-89.
  • Yasuo NAKATANI. Identity of the Second Generation of Japanese American in the Internment Camp: A Comparative Study of Come See the Paradise and Farewell to Manzanar. 91-100.
  • Hanae MATSUFUJI. Question sur l’interprétation du terme 《representaҫoè…cŏ figuras》 dans la lettre d’irmão (frère) joão Fernandez, écrite à Yokosë-ura, datée du 17 avril 1563. la formation et la transmission du théâtre jésuite/ le Kabuki comme théâtre de la Renaissance. 101-109.
  • Mutsuko YOKOTA. Seken and the Japanese American: A Higher Standard of Ethnicity —Inspired by Booklets and Leaflets for the Early Japanese Immigrant—. 111-123.
  • Jieqing HONG. A Study of Takasebune: Toward an Understanding of Satisfaction. 125-131.
  • Yuichi YAMASAKI. The Recognition of Overt Errors in Intercultural Communication and Its Implications for Negative Interlingual Transfer. 133-150.