Skip to content

比較文化研究 No.43

1999年 九州支部発行

目次

  • 河原俊昭. アンケート調査から見たフィリピンにおける各言語の意義と将来―フィリピン語を中心として―. 1-9.
  • 大木正明. 「イノセンス」の解体と世界の引き受け―現代における Of Mice and Men 及び George 論―. 11-21.
  • Yoshihiro NAKAMURA. Exploring Cultural Syllabus Design. 23-34.
  • Hachiro ENAKA, Takashi NARA. Coerced Assimilation, Cultural Revival, and Ethnolinguistic Preservation Among the Native Americans of the United States. 35-46.
  • 永山真理恵・金光義弘. 子どもによる親の叱り言葉の受けとめ方―子どもが認知する親の養育態度における比較を通して―. 47-54.
  • 管玲. 日本文学作品における会話文の表現の特徴―中国文学との比較を通して―. 55-65.
  • 飯田清志. 日本語の書き言葉における口語性の研究 (その1)―表記構造の固有性と擬音・擬態表記の頻出について―. 67-75.
  • 増田幸子. 語られる「日本」―アメリカ映画の中のせりふを中心に―. 77-89.
  • 山崎祐一・片島康夫. 異文化コミュニケーションと外国語習得/学習―日本人の英語学習者が英語を学ぶ上での異文化知識の必要性―. 91-102.
  • 朴丹香. ことわざを通して見た民族意識―韓国・日本 「虎」 を中心に―. 103-109.
  • 古賀元章. T. S. エリオットの文学批評と彼のハーバード大学哲学科の不採用. 111-120.

Table of Contents

  • Toshiaki KAWAHARA. The Implications and the Future of the Language of the Philippines Based on Survey Research. 1-9.
  • Masaaki OKI. The Collapse of “Innocence” and To Accept the World : A Study of Of Mice and Men and George according to Modern Interpretation. 11-21.
  • Yoshihiro NAKAMURA. Exploring Cultural Syllabus Design. 23-34.
  • Hachiro ENAKA, Takashi NARA. Coerced Assimilation, Cultural Revival, and Ethnolinguistic Preservation Among the Native Americans of the United States. 35-46.
  • Marie NAGAYAMA, Yoshihiro KANEMITSU. Children’s Recognition of Parent’s Scolding Utterances —A Comparison Study of Children’s Reports on Parental Attitudes—. 47-54.
  • Ling GUAN. The Expressive Characteristics of Dialogues in Japanese Literary Works —By A Comparison With Chinese Literature—. 55-65.
  • Kiyoshi IIDA. Studies on the Oral Tradition in Japanese Writing Language (I): On the Characteristics of Its Writing System and the High Frequency of Onomatopoeia. 67-75.
  • Sachiko MASUDA. “Japan” Mentioned in American Screenplays. 77-89.
  • Yuichi YAMAZAKI, Yasuo KATASHIMA. Intercultural Communication and Foreign Language Acquisition/Learning —The Importance of Intercultural Knowledge for Japanese Learners of English—. 91-102.
  • Dan Hyang PARK. The National Consciousness of “Tiger” through Provers. 103-109.
  • Motoaki KOGA. T. S. Eliot’s Literary Criticism and Harvard Philosophy Department’s Denial of His Appointment. 111-120.