Skip to content

比較文化研究 No.84

2008年 中・四国支部発行

目次

  • 司会:山内信幸. 第30回日本比較文化学会全国大会シンポジアム「”増殖する”比較文化学」. 1-3.
  • 南川啓一. 教育現場における「多文化社会」への取り組み~異文化は理解すべきか~. 4-5.
  • 小森潔. 古典文学研究から「比較文化」研究へ―『枕草子』を手がかりに―. 6-8.
  • 宿久洋. 文化を測る. 9-11.
  • 落合由治. 日本語教材としての新聞報道記事の表現技法―見出しにおける「引用」「意見」「レトリック」の問題点―. 13-31.
  • 高野吾朗. 自らを断罪する小説~ティム・オブライエンの The Things They Carried におけるトラウマ描写の複雑さ~. 33-46.
  • 花澤聖子. 中国社会になぜ「割り勘」がなかったのか. 47-55.
  • 金子賢治. 日本社会が構成する「外国人」像と日本のイデオロギーとアイデンティティー. 57-69.
  • 日髙真帆. アボリジニ演劇から見るオーストラリアの社会・文化. 71-79.
  • 片茂鎮. 苗代川地方伝来朝鮮語学習書類の日本語の地域性について. 81-91.
  • 山下明昭. 児童のコミュニケーション能力を育む外国語活動と文化間理解―認知言語学と社会言語学からのアプローチ―. 93-101.
  • 畑ゆかり, 山下直子. 聞き取り調査によるカタカナ語の誤用分析. 103-110.
  • 吉原あけみ. 共鳴する感性―アン・モロウ・リンドバーグとサン=テグジュペリ. 111-121.
  • 狩野不二夫. ハンガリー生まれ、ニュージーランド国籍のピアニスト、リリー・クラウスの日本軍占領下でのジャワでの抑留生活と日本軍との交流. 123-133.
  • 萩原稔. 「清末における「民族」と「文化」―楊度を例として」. 135-143.

Table of Contents

  • Coordinator: Nobuyuki YAMAUCHI. The 30th Annual Meeting of The Japan Association of Comparative Culture, Symposium: “The Study of Comparative Culture in Proliferation”. 1-3.
  • Keiichi MINAMIKAWA. “How to Tackle with ‘Multicultural Society’ in the Scene of Education: Are Different Cultures to Be Understood?”. 4-5.
  • Kiyoshi KOMORI. “From the Study of Classical Literature to the Study of “Comparative Culture”: On the Basis of The Pillow Book”. 6-8.
  • Hiroshi YADOHISA. “Measurement of Culture”. 9-11.
  • Yuji OCHIAI. Expression Technique of Press Report Article as Japanese Education Material —Problem of “Quotation”, “Opinion”, and “Rhetoric” in Caption—. 13-31.
  • Goro TAKANO. A Self-Punishing Novel: An Intricacy of Trauma-Related Descriptions in Tim O’Brien’s The Things They Carried . 33-46.
  • Seiko HANAZAWA. 中国社会になぜ「割り勘」がなかったのか. 47-55.
  • Kenji KANEKO. Constructing the images of the foreigners in Japan: the changes of ideology and identity. 57-69.
  • Maho HIDAKA. Australian Society and Culture Reflected in Aboriginal Theatre. 71-79.
  • Mu-jin PYON. On the Japanese regional dialect of Korean Textbooks introduced to Naeshirogawa. 81-91.
  • Toshiaki YAMASHITA. Cultivating foreign language actives and intercultural understanding through children’s communicative abilities —From cognitive linguistics and sociolinguistics approaches—. 93-101.
  • Yukari HATA, Naoko YAMASHITA. An Analytical Study of Katakana Errors based on Dictation. 103-110.
  • Akemi YOSHIHARA. Anne Morrow Lindbergh and Saint —Exupéry: Their Sensibilities Resonated. 111-121.
  • Fujio KANO. A Hungarian born New Zealander-Pianist, Lili Kraus (1903-1986) —Her Internment in Prison Camps and Involvement with the Japanese Army in Java during W.W.Ⅱ. 123-133.
  • Minoru HAGIHARA. “Ethnicity” and “culture” at the end of Ching dynasty. 135-143.